torsdag 26 april 2012

Lite matfunderingar

Mat mat mat, diet diet diet, bantning bantning bantning... Man blir tokig av mindre då man läser om alla möjliga råd/tips/bestämmelser/rekommendationer etc eller hur?

LCHF har jag testat en kortare period medan jag bodde ensam i Jakobstad, ungefär under 3 månader prövade jag detta. Måste säga att jag mådde riktigt bra MEN jag följde den inte slaviskt utan tex majs i salladen hade jag alltid (jag älskar majs! Vill verkligen inte lämna bort det). Men lämnade bort bröd, potatis, ris och pasta så gott som totalt, åt som sagt istället sallad (tomat, gurka, majs och isbergssallad) med någon form av kött/kyckling/tonfisk/ägg och salladsdressing (Xtras traditionella) på.

Viktväktarnas poängräkning har jag också prövat på och då fick jag mitt bästa resultat! Men jag hade gamla listor som jag hade fått av en bekant som varit med i det tidigare (jag joinade aldrig klubben och blev betalande medlem, tänkte på det men hade inte råd som studerande just då). Gick ner totalt runt 25kg med detta på ganska kort tid, men jag motionerade otroligt mycket och då jag uppskattade hur mycket jag hade ätit av vardera sort så lade jag oftast att jag ätit mera än jag egentligen gjort. Dessutom vet jag inte om jag gjorde helt korrekt med poängen eftersom det någonstans står att man behöver ha 17poäng varenda dag för att få tillräckligt -men vissa dagar motionerade jag så att slutsumman bara blev 3-5poäng.

Cambridge har jag endast hört om. Känner ett par personer som prövat på men tycker den allmänna uppfattningen har varit: dyrt och går lika snabbt upp tillbaka som du gick ner.

Xtravaganza har jag också bara hört om. Liknar viktväktarna tycker jag då jag kollar på deras hemsida, och kostar ungefär 70€ per månad...

Sen finns det en massa  detoxkurer som man borde göra för att rensa kroppen på olika slaggämnen. Dessa är då en eller två veckor långa som man måste följa ett specifikt matprogram. Tycker inte jag låter nå vidare trevligt men ska väl kanske försöka mig på det -om jag hittar något som inte bara är en massa konstiga frukter och nötter man skall äta!

Så finns det sjukhusdieten och tre dagarsdieten. Sjukhusdieten var nog någon form av veckoprogram och 3 dagars var tre dagar som man äter exakt som det står och sen får man äta som man vill. Dessa har jag bara hört om också. Tyckte åtminstone den ena såg ut att ha så (enligt mig) oaptitliga rätter så är inte så säker på att jag vill pröva heller.

Dethär är nu de jag kunde komma på såhär snabbt bara. Ni får gärna fylla på med kommentarer om dessa eller om andra dieter ni känner till på ett eller annat sätt. Avslutar med en liten bild..

Någon gång tänkt på hur mycket socker det är i din söta dryck?

Inga kommentarer: