onsdag 11 april 2012

Om det så skulle kosta mig livet

Margaretha Sturesson är en välutbildad fyrabarnsmamma med mycket ork och energi när hon och hennes familj går med i Kristet Center Syd, en ny och visionär församling i Höör. Fjorton år senare ligger hon med rött vak på psykiatrisk klinik efter upprepade självmordsförsök. Det kommer att dröja ett och ett halvt år innan hon skrivs ut därifrån.

Läste just ut den 290 sidor långa boken, måste ärligt talat säga att jag tappade tålamodet med den flera gånger och tänkte att jag skulle sluta läsa.
Hon har nog helt bra sätt att skriva och ämnet är väl ganska intressant men av någon anledning fastnade jag inte alls för Margarethas berättelse.
Kan vara de en aning uppspjälkade dagboksanteckningarna som jag tycker inte bildade en så bra och helgjuten bild av hennes liv. Att det inte var egentligen så mycket berättande om livet i själva församlingen utan mera på hennes ångestkänslor efteråt. Jag vet inte faktiskt riktigt vad exakt som gjorde att den inte passade mig...

Men läsvärd om man finner religiösa sekter intressanta!

Inga kommentarer: